اقیانوس شناسی

شاخه ای از علم که به مطالعه خواص و پدیده های دریا می پردازد

شاخه ای از علم که به مطالعه خواص و پدیده های دریا می پردازد

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

وقفه در گرمایش جهانی که از ۲۰۰۱ شروع شد ناشی از ترکیب فاز سرمایش طبیعی، که به عنوان تنوع چند دهه ای (MDV) شناخته می شود و افت روند سکولار گرمایش است. با توجه به مقاله مرکز تحقیقات مشترک کمسیون اروپا JRC علت دقیق افت روند سکولار گرمایش در تمام مشاهداتی که به ۱۸۵۰ بر می گردد منحصر به فرد است، و همچنان توسط محققان در حال شناسایی می باشد.


زمین در طول قرن بیستم به یک سرعت گرم نشده است. افزایش قابل توجه دما در برخی دوره ها آمیخته با سطح نسبتا پایدار بوده است یا کاهش در برخی دیگر دوره ها به عنوان ترکیبی از گرمایش سکولار کره زمین (به احتمال زیاد انسان ساز) و تنوع آب و هوایی طبیعی توضیح داده شده است. ما اکنون در اوایل قرن ۲۱، شاهد دوره های وقفه هستیم، که در طی آن دمای سطحی با همزمان با نرخ تابش جوی افزایش نیافته است.
دانشمندان JRC داده های دمای سطحی ثبت شده از ۱۸۵۰ را برای جدا کردن تنوع طبیعی آب و هوایی از گرمایش سکولار را آنالیز کردند. آنها سه وقفه یافتند(۱۸۷۸-۱۹۰۷، ۱۹۴۵-۱۹۶۹ و ۲۰۰۱ تا حال، که در طول این وقفه ها گرمایش جهانی کاهش یافته است. این وقفه ها همزمان با فاز سرمایش طبیعی، تنوع چند دهه ای (MDV) است، که به احتمال زیاد ناشی از نوسانات طبیعی اقیانوسی می باشد. دانشمندان نتیجه گیری کردند که علت اصلی این وقفه ها MDV است که در طول آن گرمایش جهانی کاهش یافته است.
با این حال، آنها دریافتند برای اولین بار، به خصوص با این شدت تغییر در روند گرمایش سکولار ایجاد شده است، که نشان دهنده شتابی قوی از ۱۹۹۲−۲۰۰۱ و کاهش سرعت از ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۳ است. چنین نوسانات سریع و قدرتمند در نرخ گرمایش سکولار بی سابقه است.
این نوسان منحصر به فرد درنرخ گرمایش سکولار اخیر می تواند چندین علت، از جمله تغییرات اخیر در مناطق استوایی اقیانوس آرام، افزایش سرعت ذوب شدن یخ ها، تغییرات در ذخیره حرارت در اعماق اقیانوس یا کاهش ذرات معلق در اتمسفر داشته باشد. برای درک اینکه آیا حساسیت آب و هوایی جهانی به تازگی تغییر کرده است یا نه، نویسندگان این مقاله تحقیقات علمی بیشتر برای فهم علل و پیامد های این تغییرات  را توصیه کرده اند.
اینگونه تحقیقات برای درک شرایط فعلی آب و هوایی و ایجاد سناریو های محتمل از تکامل آب و هوایی آینده بسیار مهم است.

 

JRC

نظرات  (۱)

سلام.
مثل همیشه، ع ا ل ی س ت.
موفق باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی