اقیانوس شناسی

شاخه ای از علم که به مطالعه خواص و پدیده های دریا می پردازد

شاخه ای از علم که به مطالعه خواص و پدیده های دریا می پردازد

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

۱۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۲ ثبت شده است

سیستم امگا

دکتر جاناتان ترنت در مرکز تحقیقات Ames ناسا کار می کند و دانشمند پروژه امگا است.امگا یک سیستم فرا ساحلی برای تهیه سوخت های زیستی،جذب دی اکسید کربن،و گسترش تولیدات غذایی است.هدف این پروژه ، استقرار جهانی سیستم امگا با استفاده از مدل "متن باز" است.

چرا سوخت های زیستی جایگزین سوخت های فسیلی نشده اند؟

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۲ ، ۱۲:۰۱
محمد مرادی

در سال های اخیر ردیاب های شیمیایی که در مطالعه چرخه های اقیانوسی استفاده می شوند به ابزاری کلیدی برای اقیانوس شناسان تبدیل شده است.در اعماق اقیانوس جریان های دریایی کند هستند به همین علت استفاده از ویژگی های فیزیکی به تنهایی برای دریافت اطلاعات از چرخه های اقیانوسی کافی نیست، در این مکان ها با استفاده از ردیاب های شیمیایی می توانیم اطلاعات لازم برای ارزیابی مدل های شبیه سازی شده چرخه های اقیانوسی را بدست آوریم.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۲ ، ۱۵:۰۶
محمد مرادی

راز چگونگی مخلوط شدن آب های عمیق و نیمه عمیق اقیانوس، که مدتها ذهن محققان را به خود مشغول کرده بود در نزدیکی قطب جنوب حل شد.آنها دریافتند هنگام عبور آب از گذرگاه دریک -- کانالی در جنوبی ترین نقطه آمریکا -- آب ها با یکدیگر مخلوط می شوند. مخلوط شدن لایه های آب برای تنظیم آب و هوای زمین و جریان های اقیانوسی حیاتی است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۲ ، ۱۳:۱۱
محمد مرادی

اقیانوس ها دو سوم از سطح زمین را پوشانده اند و به عنوان بانکی از منابع حیاتی هستند. با این وجود آنها با خطرات جدی مانند صید بی رویه و آلودگی مواجه هستند، که اگر بررسی نشوند می توانند پایداری اکوسیستم اقیانوس ها را تهدید کنند. این اینفوگرافیک اهمیت اقیانوس و تهدید هایی که با آن مواجه می شود را به ما نشان می دهد.

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۲ ، ۰۲:۵۶
محمد مرادی

گرمایش جهانی تا سال 2100 باعث افزایش 1 تا 3 متری سطح دریا می شود.این اتفاق شدیدا بر زندگی گیاهان و جانوران ساکن جزایر تاثیر خواهد گذاشت.تیمی از محققان از آزمایشگاه CNRS دانشگاه ساد پاریس, تاثیر افزایش سطح دریا را بر 1,269 جزیره فرانسوی در سراسر دنیا مطالعه کرده اند. مدل آنها نشان داد بین 5 تا 12 درصد از این جزیره ها در آینده کاملا به زیر آب فرو می رود. در مقیاس جهانی آنها پیش بینی کردند حدود 300 گونه جاندار بومی جزایر در خطر انقراض قرار دارد, در همین حین زیستگاه هزاران گونه دیگر هم به شدت کاهش می یابد.

۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ شهریور ۹۲ ، ۰۰:۰۰
محمد مرادی

نواحی با حداقل اکسییژن

برای اولین بار محققان با موفقیت تعامل بین جریان های اقیانوسی و باکتری ها را نشان دادند:این فعل و انفعال پیش بینی نشده باعث تولید حجم وسیعی از گاز نیتروژن در اقیانوس آرام شده است.این اتفاق باعث ایجاد یکی از بزرگترین مناطق بدون اکسیژن در جهان شده و این ناحیه همچنان در حال گسترش است.این اتفاق سرانجام ممکن است باعث کاهش توانایی اقیانوس در جذب دی اکسید کربن شود.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۹۲ ، ۰۲:۲۲
محمد مرادی

تحقیقات جدید صورت گرفته توسط دانشگاه شرق آنجلیا نشان داد افزایش دما باعث برهم خوردن چرخه های طبیعی دی اکسید کربن, نیتروژن و فسفر می شود.

پلانکتون ها با خارج کرن دی اکسید کربن از جو نقش مهمی را در چرخه کربن اقیانوس ها بر عهده دارند, آنها طی فتوسنتز دی اکسید کربن را در اعماق اقیانوس ذخیره و برای قرن ها از جو جدا می کنند.

۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۲ ، ۰۰:۵۷
محمد مرادی

اطلاعاتی که از ماموریت هوابرد علمی ناسا بدست آمده,شواهدی از وجود دره های بزرگ و ناشناخته که کیلومترها زیر یخ های گرین لند مخفی هستند را نشان می دهد.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ شهریور ۹۲ ، ۱۸:۳۳
محمد مرادی

ماهی مداکا

هنگامی که شاتل اندور در سال 1994 به پرواز درآمد,ماهی ژاپنی مداکا (که جنین آن در اینجا نمایش داده شده) از جمله اولین حیواناتی بود که تحت مطالعه رشد جنین در فضا قرار گرفت.

اهمیت گرانش در چرخه شروع زندگی حیوانات هنوز هم راز بزرگ و پنهانی است,در حالی که ماهی مداکا رشد یافته در فضا همانند برادران زمینی اش بود, آزمایشات بر دیگر حیوانات از موش گرفته تا وزغ چنگال دار نشان داد, شرایط بی وزنی می تواند تاثیر قابل توجهی بر رشد اولیه  موجودات داشته باشد و احتمال بروز ناهنجاری های فیزیکی را افزایش می دهد.

 

newscientist

۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ شهریور ۹۲ ، ۰۰:۳۲
محمد مرادی

تیتان

آنالیز گرانش و توپوگرافی بزرگترین ماه زحل تیتان, ویژگی های پیشبینی نشده ای از پوسته یخی آن را نشان داد.محققان گفتند بهترین توضیح برای این یافته ها این است که پوسته یخی تیتان بسیار سخت است و در سطح دارای ویژگی های توپوگرافیک کوچکی است و از زیر به ریشه هایی در اعماق اقیانوسی عظیم مرتبط است.

این تحقیق در 29 آگوست 2013 در مجله مسئله طبیعت منتشر شده است.

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ شهریور ۹۲ ، ۱۲:۰۵
محمد مرادی