اقیانوس شناسی

شاخه ای از علم که به مطالعه خواص و پدیده های دریا می پردازد

شاخه ای از علم که به مطالعه خواص و پدیده های دریا می پردازد

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

سیگنال های GPS روش جدیدی برای سنجش سطح دریا

جمعه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۳، ۰۹:۳۹ ق.ظ

کشند سنج GNSS

روش جدید اندازه گیری سطح دریا که از سیگنال سیستم های ناوبری ماهواره ای، برای مثال GPS استفاده می کند، توسط دانشمندان در دانشگاه قنی چالمز سوئد اجرا شده است. دانشمندان همچنین نشان دادند از ایستگاه های GPS ساحلی موجود نیز به آسانی میتوانند بر تغییرات سطح دریا نظارت کنند.

 

اندازه گیری سطح دریا به طور فزاینده ای در تحقیقات آب و هوایی اهمیت یافته است، و افزایش میانگین سطح دریا یکی از محسوس ترین پیامدهای تغییرات آب و هوا است. محققان در دانشگاه فنی چالمز بر روی روش های جدیدی برای اندازه گیری سطح دریا کار کرده اند که می توانند تبدیل به ابزارهای مهمی برای آزمایش مدل های آب و هوایی و بررسی چگونگی تاثیر  افزایش سطح دریا بر سواحل دنیا شوند.

یوهان لوفگرن و رودیگر هاس، دانشمندانی از بخش علوم زمین و فضا دانشگاه چالمز، ابزاری به نام کشند سنج GNSS) GNSS مخفف سیستم ماهواره ای ناوبری جهانی  است) برای اندازه گیری سطح دریا با استفاده از سیگنال های رادیویی سیستم های ناوبری ماهواره ای توسعه داده و آزمایش کرده اند.

رودیگر هاس گفت: " افزایش میانگین سطح دریا ناشی از تغییرات آب و هوا است، اما این تغییرات وابسته به مکانی در دنیا است که شما آنجا هستید، ما می خواهیم بتوانیم اندازه گیری های دقیقی از سطح دریا داشته باشیم که بعد از آن می توانیم درک کنیم که چگونه اجتماعات ساحلی از این تاثیرات متاثر خواهند شد."

کشند سنح GNSS از سیگنال های رادیویی ماهواره هایی که به دور زمین می چرخند و بخشی از سیستم های ناوبری ماهواره ای مانند GPS و Glonass (معادل روسی GPS) هستند استفاده می کند.

یوهان لوفگرن گفت: " ما سطح دریا را با استفاده از سیگنال های رادیویی که در سیستم های ناوبری ماهواره ای که در گوشی های موبایل و اتومبیل ها استفاده می شود اندازه می گیریم، زمانی که ماهواره ها از آسمان می گذرند، این ابزار سیگنال هایی که بطور مستقیم توسط ماهواره ارسال می شود و همینطور سیگنال های منعکس شده از سطح دریا را می بیند."

دو آنتن که با رادوم های سفید (ماده ای برای بهبود آنتن دهی) کوچکی پوشیده شده اند، سیگنال هایی که به طور مستقیم از ماهواره می آیند و سیگنال های منعکس شده از سطح دریا را اندازه می گیرند. با آنالیز همزمان این سیگنال ها، سطح دریا و تغییرات آن بالای 20 بار در ثانیه می تواند اندازه گرفته شود.

مزیتی که کشند سنج GNSS دارد این است که می تواند تغییرات سطح خشکی و دریا را در یک زمان و یک مکان اندازه بگیرد. بدان معنا که هم حرکات بلند مدت و کوتاه مدت (حرکات صفحات یخی و زمین لرزه ها) می توانند مورد بررسی قرار بگیرند.

بوهان لوفگرن گفت:" اکنون ما می توانیم سطح دریا را هم نسبت به ساحل و هم نسبت به مرکز زمین اندازه بگیریم، این بدان معناست که ما می توانیم به وضوح تفاوت میان تغییرات سطح دریا و خشکی را بیان کنیم."

این تابستان ایستگاه کشند سنج در رصد خانه قضایی Onsala با همکاری موسسه سوئدی SMHI تکمیل می شود. دیگر ابزار های دقت بالا نیز برای کار  با کشند سنج GNSS نصب می شود. 

گونار الگرد، استاد گروه علوم زمین و فضا دانشگاه چالمز گفت: " ایستگاه کشند سنج ما بخشی از شبکه ای از ایستگاه ها در طول سواحل سوئد خواهد بود که می تواند تغییرات سطح آب را با دقت میلیمتر اندازه گیری کند.

دانشمندان همچنین نشان دادند که ایستگاه های GNSS ساحلی موجود که برای اندازه گیری حرکات خشکی به کار می روند، برای سنجش سطح دریا نیز می توانند استفاده شوند.

یوهان لوفگرن گفت:" ما با موفقیت از یک آنتن نیز برای دریافت سیگنال های رادیویی استفاده کردیم، که بدان معنا است که از ایستگاه های GNSS ساحلی موجود که صدها عدد از آنها در سراسر دنیا وجود دارد نیز می توان برای سنجش سطح دریا استفاده کرد."

 

Chalmers

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی