اقیانوس شناسی

شاخه ای از علم که به مطالعه خواص و پدیده های دریا می پردازد

شاخه ای از علم که به مطالعه خواص و پدیده های دریا می پردازد

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

۱۰ مطلب در تیر ۱۳۹۲ ثبت شده است

عقرب ماهی

ماه گذشته, در اولین اعزام با استفاده از زیردریایی غواصی در عمق برای مطالعه عقرب ماهی های مهاجم اقیانوس اطلس, چیز بسیار نگران کننده ای یافت شد. در عمق 91 متری اقیانوس, هنوز جمعیت قابل توجهی از این ماهی های شکارچی وجود داشت, و آنها بسیار بزرگ بودند.در بسیاری از گونه ها ماهی بزرگتر می تواند بسیار مواثرتر از همتایان جوان و کوچکتر خود تولید مثل کند, عقرب ماهی ها به سفر در مسافت های قابل توجه و حرکت در اعماق مختلف معروف  هستند, و این به میزان قابل توجهی, نگرانی هایی جدیدی را در تلاش برای کنترل این گونه مهاجم که ویرانگر جمعیت ماهی های بومی ساحل اقیانوس اطلس و دریای کارائیب است, را افزایش می دهد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۹۲ ، ۱۳:۳۰
محمد مرادی

galassSponges

قطب جنوب ممکن است سرد باشد, اما این بدان معنا نیست که که زندگی در آنحا لزوما به کندی حرکت می کند.گزارشی که 11 جولای در نشریه همراه زیست شناسی کنونی منتشر شده است, کشف شگفت آور اسفنج های شیشه ای در منطقه ای که قبلا زیر پوشش یخ دائمی بوده است را نشان می دهد.با ذوب شدن یخ هایی که در سطح هستند, اسفنج های کمتر شناخته شده در حال تصاحب بستر دریا هستند.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۹۲ ، ۲۳:۲۹
محمد مرادی

در سطح محلی تغییر دمای سواحل می‌تواند بسیار شدیدتر از میانگین جهانی باشد.تحقیق جدیدی که در مجله پلاس وان تحت عنوان 'شیب تغییرات دمای عرض سواحل جهان در دهه ها' منتشرشده است,  برخی از پیامدهای منطقه ای تغییرات دما را متمایز از ارتباط آن با تغیرات جهانی آب و هوا نشان  میدهد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۲ ، ۲۲:۱۸
محمد مرادی

trichodesmium

 

مطالعات نشان می دهد دی اکسید کربن جو  پیامدهای بزرگی برای برای باکتری های کوچکی که پایه و اساس بسیاری از انواع زندگی در اقیانوس هستند دارد.

تغییر آب و هوا ممکن است باکتری هایی که پایه چرخه غذایی در اقیانوس هستد را از بین ببرد, با انتخاب چند گونه برای آزمایش 'زنده ماندن' اخیرا مطالعه ای انجام شده است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ تیر ۹۲ ، ۱۷:۲۸
محمد مرادی

hypersality plankton

در اعماق اقیانوس حوضه های فوق شور و کم اکسیژنی وجود دارد که با تشکیل جزایری  اجازه می دهد تکامل بین جوامع پلانکتون های مژه دار متفاوت باشند. این جوامع منحصر به فرد در مجله مرکزی میکروب شناسی (‌BMC) با دسترسی آزاد اراائه شده است, و فرصتی را برای مشاهده چندین نتیجه تکاملی از یک  پایه و  راه حل های مختلف مشکلات زیست محیطی فراهم آورده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ تیر ۹۲ ، ۲۳:۳۱
محمد مرادی

sea bass

رفع لکه های نفتی با پراکنده سازهای شیمیایی برای برای ماهی خاردار اروپایی مضر است.پژوهش جدیدی که, 6 جولای 2013 در نشست جامعه زیست شناسی تجربی والنسیا ارائه شد, نشان داد که پراکنده ساز های شیمیایی اگرچه ممکن است مشکلات آلودگی برای حیوانات سطح را کاهش دهند, اما باعث افزایش آلودگی عمق آب و کاهش توانایی ماهی ها و دیگر موجودات در مقابله با چالش های زیست محیطی می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ تیر ۹۲ ، ۱۵:۴۶
محمد مرادی

 

plastisphere

دانشمندان کلونی درحال رشدی از باکتری ها به نام ‪Plastisphere‬ را در اقیانوس‬ کشف کرده اند‪ .‬دانشمندان انبوه متنوعی از باکتری را کشف کرده اند که روی قطعات‬ پلاستیکی که اقیانوس را آلوده کرده است در حال رشد و کلونی سازی هستند‪.‬ناوگان‬ ‫های کوچک دست ساز بشر از جوامع میکروبی که پلاستیسفر نامیده می شوند‪.‬‬

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ تیر ۹۲ ، ۰۹:۵۹
محمد مرادی

 

cyro

مهندسان مکانیک دانشکده فنی مهندسی ویرجینیا روبات عروس دریایی مستقلی را توسعه می‌دهند که فکر میکنند می‌تواند راه موٍثری برای برای نظارت بر شرایط اقیانوس, نقشه برداری از کف اقیانوس و مطالعه زندگی آبزیان باشد.سال گذشته آن‌ها یک نسخه کوچک را که روبو جلی نامیده می‌شد ساختند.اخیرا هم آن‌ها نمونه بزرگی با نام مستعار سایرو عرضه کرده اند.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ تیر ۹۲ ، ۰۱:۲۵
محمد مرادی

 

هیپوکسیا زمانی اتفاق می‌افتد که مقدار اکسیژن محلول در آب بسیار کم شود به

طوری که برای ادامه زندگی آبزیان کافی نباشد.(به طور معمول کمتر از 2 میلی گرم در لیتر)

آب کم اکسیژن می‌تواند منجر به ایجاد منطقه مرده شود, حیواناتی که میتوانند, از این ناحیه فرار می‌کنند ولی آن‌هایی که قادر به فرار نیستند اغلب می میرند, که در درازمدت منجر به کاهش جمعیت حیوانات و ماهیگیری تجاری و تفریحی می شود.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۹۲ ، ۱۴:۵۵
محمد مرادی

چشمه های زیرآبی چگونگی واکنش مرجان ها به اسیدی شدن اقیانوس را

نشان می دهند

Porites astreoides

مطالعه جدیدی از رشد مرجان ها در چشمه های زیر آبی که PH آب آنجا به طور طبیعی کمتر از آب دریا است انجام شده است.

این مطالعه با رهبری محققانی از دانشگاه کالیفرنیا و سنتا کروز انجام شده است و در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم (PNAS)منتشر شده است,این مطالعه در ابتدا نشان می دهد مرجان ها به طور کامل توانایی سازگار شدن با شرایط PH کم را در طبیعت ندارند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ تیر ۹۲ ، ۱۸:۴۲
محمد مرادی