اقیانوس شناسی

شاخه ای از علم که به مطالعه خواص و پدیده های دریا می پردازد

شاخه ای از علم که به مطالعه خواص و پدیده های دریا می پردازد

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

در سطح محلی تغییر دمای سواحل می‌تواند بسیار شدیدتر از میانگین جهانی باشد.تحقیق جدیدی که در مجله پلاس وان تحت عنوان 'شیب تغییرات دمای عرض سواحل جهان در دهه ها' منتشرشده است,  برخی از پیامدهای منطقه ای تغییرات دما را متمایز از ارتباط آن با تغیرات جهانی آب و هوا نشان  میدهد.

با نگاه به تغییرات دمای سواحل اقیانوس در طول سی سال گذشته, دکتر هانس بااومان از دانشکده علوم دریایی و جوی (SoMAS) دانشگاه استونی بروک و دکتر اوون دوهرتی فارغ تحصیل (SoAMS) از  موسسه اقیانوس شناسی اسکریپس, اینکه  چگونه سواحل جهان  تغیرات آب و هوایی متفاوتی را تجربه می کنند را ثبت کرده اند, و امکان وقوع پیامدها زیست محیطی در مقیاس بزرگ را مطرح کرده اند. 

نتایج آنها نشان داد تنوع الگوهای سرمایشی و گرمایشی به صورت منطقه ای بسیار زیاد است. برای مثال, سواحل آمریکایی جنوب اقیانوس آرام در چند دهه گذشته سردتر شده است . برای برخی این روند سرد شدن ممکن است متضاد با منطق باشد. اما این الگوها با پیش بینی های تغییرات جهانی آب و هوا منطبق هستند, مانند بالا آمدن آب سرد از اعماق اقیانوس به ساحل(UpWelling).

در شمال اقیانوس آرام و اطلس , هرچند یک روند گرمایشی وجود دارد. در بعضی مناطق, محققان بین +/-2.5 درجه سلسیوس تغییر در دما را شناسایی کردند. که سه برابر بیشتر از میانگین جهانی است.

تغیرات آب و هوایی که در همه جا اتفاق می افتد, حتما لازم نیست که در یک نرخ مشابه باشد, یا حتی در یک جهت مشابه." برای مثال, اگر شما در کیپ کد زندگی می کنید, وضعیت شما سه بار سریعتر از میانگین جهانی گرم می شود, در این زمان در سنتیاگو, شیلی, آب های ساحل سردتر می شوند. 

 

بااومان گفت:"جهان درحال مسطحتر شدن است." " آب های ساحلی در عرض های جغرافیایی بالا (سرد) بسیار سریعتر از آب های عرض های پایین(گرم) گرم می شوند, از این رو شیب دمای ساحلی جهان کمتر می شود.این ممکن است تاثیر بدی بر  اکوسیستم موجودات زنده از جوامع کوچک پلانکتون تا بزرگترین اجتماعات ماهی ها بگذارد.

 

بااومان توضیح داد:"ما اکنون می دانیم, به طور کلی  زندگی دریایی در طول این شیب های  شمالی-جنوبی دما مشخصات خود را تغییر  می دهد." " یرای مثال, بسیاری از اجتماعات ماهی ها از شمال به جنوب دارای مشخصات ژنتیکی متفاوتی هستند, و برای بهترین رشد با  شرایط دمای محلی تطابق یافته اند.با مطالعه بیشتر ما می خواهیم کشف کنیم چگونه تغیییر در شیب های دمای ساحل اقیانوس می تواند تغییرات وسیعی را در اکوسیستم پیش بینی می کند."

 

کار بااومان و دوهرتی تاثر برانگیز است به خصوص که منعکس کننده اهمیت تاب آوری منطقه-ای و جامعه در برخورد با تاثیرات تغییرات آب و هوایی است.که نگرانی در این مورد در سخنرانی چند روز قبل  اوباما  هم مشاهده شد. عواقب ناحیه ای تغییرات آب و هوا ممکن است کاملا متفاوت باشد. گام های این بررسی دور از میانگین پیش بینی های گرمایش جهانی هستند و تغییرات آب و هوایی را به بصورت معنی دارتر در یک چهارچوب منطقه ای قرار می دهد.  

 

stonybrook

نظرات  (۱)

سلام

مطلب کپی شد!!
 محمد چه خبر

چرا به ما سر نمی زنی؟!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی