اقیانوس شناسی

شاخه ای از علم که به مطالعه خواص و پدیده های دریا می پردازد

شاخه ای از علم که به مطالعه خواص و پدیده های دریا می پردازد

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

galassSponges

قطب جنوب ممکن است سرد باشد, اما این بدان معنا نیست که که زندگی در آنحا لزوما به کندی حرکت می کند.گزارشی که 11 جولای در نشریه همراه زیست شناسی کنونی منتشر شده است, کشف شگفت آور اسفنج های شیشه ای در منطقه ای که قبلا زیر پوشش یخ دائمی بوده است را نشان می دهد.با ذوب شدن یخ هایی که در سطح هستند, اسفنج های کمتر شناخته شده در حال تصاحب بستر دریا هستند.

محققان گفتند:شگفت آور است, تصور می شد, که اسفنج های شیشه ای عمری طولانی و رشدی بسیار آهسته دارند,حالا برجسته ترین برآوردها عمر آن ها را بیش از ده هزار سال تخمین می زند.

کلودیو ریچتر از موسسه آلمانی آلفرد وجنر گفت:"با مقایسه بررسی های یکسان ویدیویی از 2007 تا 2011 به وسیله ماشین زیرآبی که از راه دور در یکی از بخش های کمتر در دسترس قطب جنوب فعالیت می کرد, ما متوجه افزایش دو و سه برابری توده زیستی و فراوانی اسقنج های شیشه ای شدیم, این بسیار سریعتر از آنچه است که هر یک از ما تصور می کرد."

 

لااورا فیلینگر مدیر تحقیقات گفت:"اصل کلی که از مطالعه ما آموخته می شود این است که جوامع اعماق دریا, حتی تحت شرایط شدید زیست محیطی, مانند قطب جنوب هم بسیار پویا هستند."تنها در چهار سال پیش در ناحیه مورد مطالعه آبدزدک دریایی گونه غالب بود, اما اکنون همه این گونه پیشگام ناپدید شده اند و جای خود را به جامعه جوان تحت سلطه اسفنج های شیشه ای داده اند."

آبدزدک

ریچتر و فیلینگر برای اینکه ببیند درآینده چه اتفاقی می افتد تصمیم دارند دوباره به این سایت قطبی بر گردند. آنها گمان می کنند بستر دریای آنجا در نهایت یه یک جامعه غالب شبیه آنچه در آب های کم عمق قطب جنوب که بصورت فصلی از یخ پوشیده می شوند, می رسد;که با این نرخ ذوب یخ ها به قرن نمی کشد و در چند دهه اتفاق می افتد.

این دقیقا همان چیزی است که برای باقی قطب جنوب یا سیاره می توان گفت.اسفنج های شیشه ای زیستگاه مهمی را برای ماهی ها و بی مهرگان فراهم می کنند, اما هنوز چیزهایی زیادی وجود دارد که هیچکس واقعا در مورد آنها نمی داند.

درنهایت, آینده حدس و گمان است. اگر شما یک اسفنج شیشه ای بودید, ذوب شدن بخ ها اخبار خوبی برای شما بود. محققان می گویند"اگر نرخ هشدار دهنده ذوب یخ ها همچنان ادامه پیدا کند...اسفنج های شیشه ممکن است خود را کنار برندگان تغییرات آب و هوا ' بیابند." 

 

 

EurekAlert

نظرات  (۲)

سلام.خیلی جالب بود.فکر کنم،در نابودی آبدزدک ها،نوعی شارش ژن رخ داده که موجب پایداری اسفنج ها شده است.
پاسخ:
سلام من فکر می کنم
تغییرات آب و هوا و به دنبال اون ذوب شدن یخ ها باعث تغییر زیستگاه این موجودات و عدم تطابق آنها با شرایط جدید شده, و چون شرایط جدید برای اسفنجها مناسبتر بوده در منطقه به گونه غالب تبدیل شدن
ببخشید،اشتباه تایپ کردم.منظورم رانش ژن بود نه شارش ژن!
رانش ژن،تقریبا هم مفهوم با گفته ی شماست.

پاسخ:
رانش ژن, آره همین طوره درسته
راستی از امروز برای چند روزی خونه نیستم نمی تونم مطلب بذارم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی