اقیانوس شناسی

شاخه ای از علم که به مطالعه خواص و پدیده های دریا می پردازد

شاخه ای از علم که به مطالعه خواص و پدیده های دریا می پردازد

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

دنیای آبی آتشفشان ها

چهارشنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۲، ۰۴:۲۷ ب.ظ

underwater

در قلعه لوکی در اقیانوس منجمد شمالی, محققانی از دانشگاه برگن نروژ (UIB) فعالیت های ناشناخته آتشفشانی را در زیر آب کشف کردند.آنها امیدوارند این مکان تبدیل به پارک ملی جدیدی برای نروژ شود.

در سال 2008 محققان قلعه لوکی, پهنه ای از منافذ هیدروترمال را در اقیانوس اطلس میانی در 73 درجه شمالی مرز نروژ و گرینلند کشف کردند.این مکان دارای ذخایر فلزی و حیات وحش منحصر به فردی است.

اکتشافات جدید

 در این تابستان گروهی به رهبری پروفسور 'رولف بیرگر پدرسن' مدیر مرکز زیست-زمین شناسی دانشگاه برگن, پنج منفذ هیدروترمال جدید را در قلعه لوکی کشف کردند.منافذی که کشف شدند در عمق 100 تا 2500 متری بودند.این ناحیه که فعالترین بخش بستر نروژ است,از آتشفشان های زیرآبی با نرخ توسعه 2 سانتی متر در سال تشکیل شده اند.

در پنجشنبه 1 آگوست, پروفسور پدرسن و رٍییس دانشگاه برگن 'دگ رون اولسن' با وزیر محیط زیست نروژ 'برد وگارد سولهجل' دیدار کردند و درباره چگونگی کمک نروژ به حفط این ذخایر حیات وحش بحث و گفت و گو کردند.

اولسن رئیس دانشگاه گفت:"این اکتشافات فوق العاده قابل توجه هستند و بخشی از طبیعت در حال کشف نروژی را نشان می دهند.آنها بخشی از طبیعت دارای شرایط شدید هستند و ما انتظار داریم آنجا تعداد زیادی گونه جدید و هیجان انگیز پیدا کنیم,".

 

فیلم های منحصر به فرد

در این نشست اولسن و پدرسن فیلم های جدید و منحصر به فردی را از مناطق ناشناخته آتشفشانی به وزیر و مهمانان انتخابی نشان دادند.وزیر سولهجل با تحقیقات انجام شده تحت تاثیر قرار گرفت و وعده عمل داد.

سولهجل گفت:"در وزارت محیط زیست کار نظارت دقیق بر چگونگی حفاظت از این مناطق به بهترین وجه ممکن را شروع خواهیم کرد.ایده جالبی است که ما می توانیم که یک پارک تماشایی و طبیعی زیر آبی بسازیم, اما تا زمانی که دانش کافی در باره چگونگی انجام این کار نداریم به خوبی شدنی نیست".

نروژ کشوری آتشفشانی در تراز با آیسلند است, با این تفاوت که آتشفشان های آیسلند در سطح هستند اما آتشفشان های نروژ در اعماق دریا قرار گرفته اند.آتشفشان های نرورژ در منطقه بزرگ و زلزله خیزی زیرآب صف کشیده اند و دارای منافذی هستند که آب داغ با دمای 230 درجه سلسیوس را از خود خارج می کنند که باعث ایجاد اکوسیستم های منحصر به فرد و ذخایر ارزشمند فلزی می شوند.

دریافت فیلم 

پیشتاز تحقیقات زیست محیطی

  مرکز زیست-زمین شناسی دانشگاه برگن پیشتاز تحقیقات زیست محیطی اعماق اقیانوس در نروژ است.در طول ده سال گذشته محققان و دانشجویانی از این مرکز این دنیای آتشفشانی زیرآبی را کاوش کرده اند.از طریق سفرهای تابستانه شان به این ناحیه, آن ها هر سال طبیعت نروژی جدیدی را کشف می کنند.

در این مدت آنها صدها آتشفشان زیردریایی و تعدادی منفذ هیدروترمال را بررسی کرده اند. قلعه لوکی, سوریا ماریا, ترولوجن نام هایی هستند که محققان برای منافذ هیدروترمال کشف شده در سال های 2005 و 2008 انتخاب کرده اند.

 

پارک ملی در بستر دریا

محققان باور دارن قلعه لوکی می تواند تبدیل به پارک ملی نروژ در بستر دریا شود.کاملا متفاوت با پارک هایی مثل سنگ زرد در ایالات متحده یا پارک جیسزس در آیسلند.

محققان دریافتند با تاسیس چنین پارکی در آینده تضادی از منافع به وجود خواهد آمد.آنها مقادیر قابل توجهی ذخایر فلزی یافتند که اطراف منافذ هیدروترمال تشکیل شده است.ارزش مادی این ذخایر همچنان نامعلوم است, با این وجود صنعت و معدن علاقه مندی روبه رشدی در بهره برداری از منابع بستر دریا دارد.معدن کاری اعماق اقیانوس در آینده نه چندان دور می تواند به واقعیت بپیوندد.حیات وحش متمایز اعماق دریا, به همراه منافذ هیدروترمال همانند واحه ای از زندگی منحصر به ژنتیکی است, بدین معنی که قبل از هر گونه فعالیت صنعتی, مشکلات احتمالی زیست محیطی باید سنجیده شود.

محققان دانشگاه برگن, با اتکا به دانششان پیشنهاد می کنند پارک ملی زیرآبی باید در اسرع وقت تاسیس شود.این از اهمیت ویژه ایی برای نروژ برخوردار است, که این مناطق وسیع زیر آب مدیریت شوند.این مدیریت باید بر پایه دانش علمی باشد.

پروفسور پدرسن گفت:" نظر ما آن است که این ناحیه بسیار منحصر به فرد است و باید از آن حفاظت شود.ما درباره محیط بسیار آسیب پذیری صحبت می کنیم," او همچنین اشاره کرد نیاز به تحقیقات بیشتری برای فهم حیات وحش این ناحیه وجود دارد.

رئیس دانشگاه اولسن گفت: " تبدیل شدن قلعه لوکی به پارک ملی نشان دهنده راه جدیدی برای تفکر حفاظتی خواهد بود,او همچنین اضافه کرد باتوجه به نمایه تحقیقات دریایی دانشگاه برگن,ما قطعا می خواهیم مسئولیت تحقیقات بیشتر در این مناطق را قبول کنیم تا دولت نروژ بر مبنای اطلاعات علمی تصمیم درستی بگیرد."

 

 

UIB

نظرات  (۱)

معیار تعیین جهالت،تکثر هم فکری بقیه نیست...
سلام.جالب بود.ممنون.
در متنی که نوشتید،یک حقیقتی هست که متاسفانه در کشورما،نادیده گرفته میشه.

پاسخ:
سلام خواهش میکنم, کاملا درست می فرمایید, امیدوارم کشورما روزی به جایی برسه که اهمیت حفاظت از اکوسیستم در معرض خطر بر منافع تجاری برتری پیدا کنه و یا مثل دیگر کشورها همه جوانب سنجیده و با فکر عمل بشه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی