اقیانوس شناسی

شاخه ای از علم که به مطالعه خواص و پدیده های دریا می پردازد

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

اطلاعاتی که از ماموریت هوابرد علمی ناسا بدست آمده,شواهدی از وجود دره های بزرگ و ناشناخته که کیلومترها زیر یخ های گرین لند مخفی هستند را نشان می دهد.

مشخصات این دره شبیه رودخانه ایی پیچ در پیچ است که حداقل 750 کیلومتر طول دارد و حتی از گرند کانیون آریزونا هم طولانی تر است.در مقایسه با بخش های گرند کانیون این دره در برخی مکان ها تا 800 متر هم عمق دارد. با این ویژگی های عظیم به نظر می رسد که میلیون ها سال است که گرین لند توسط صفحه هات یخی پوشیده شده است.

جاناتان بومبر استاد جغرافیای فیزیکی دانشگاه بریستول بریتانیا, و رهبر این تحقیق گفت:"ممکن است تصور شود تمام چشم انداز زمین کاملا کشف و نقشه برداری شده است, اما تحقیقات ما نشان می دهد هنوز چیزهای بسیاری برای مشاهده باقی است."یافته های تیم بومبر در ژورنال علم منشر شده است.

دانشمندان و محققان از هزاران مایل اطلاعات رادارهای هوایی که توسط ناسا و دیگر محققان بریتانیایی و آلمانی طی دهه ها جمع آوری شده بود, برای تشکیل چشم انداز زیرین صفحه یخی گرین لند استفاده کردند.

بخش بزرگی از این اطلاعات از سال 2009 تا 2012 توسط عملیات 'پل یخ' ناسا جمع آوری شده است,پل یخ کمپین علمی است که به صورت هوایی به مطالعه یخ های قطبی می پردازد.یکی از ابزارهای علمی که در این عملیات استفاده شد 'رادار منسجم صداساز چند کاناله' بود,که می تواند از میان لایه های وسیع یخ ببیند و شکل و ضخامت یخ ها و سنگ بستر را اندازه بگیرد.

با آنالیز اطلاعات بدست آمده از رادار, تیم دره ای پیوسته در سنگ بستر که تقریبا از مرکز جزیره تا فلات یخچال Petermann که در شمال گرین لند قرار دارد, را کشف کرد.

فرکانس های رادیویی خاصی می توانند از یخ ها عبور کنند و پس از برخورد به سنگ بستر برگردند.مقدار زمان بازگشت این امواج به محققان کمک می کند که عمق دره را تعیین کنند,زمان طولانی به معنای عمق بیشتر است.

مایکل استادینگر دانشمند پروژه پل یخ از مرکز پرواز گودارد ناسا در گرین بلت گفت:"دو چیز منجر به این کشف شد, مقدار داده جمع آوری شده توسط پروژه پل یخ که بسیار عظیم بود و کار ترکیب آن با دیگر مجموعه داده در یک تلفیق سراسری از گرین لند که باعث شد این ویژگی مقابل چشمانمان قرار بگیرد."

محققان باور دارند دره نقش مهمی را در انتقال یخ های ذوب شده داخلی گرین لند به گوشه ای از صفحه یخی و تخلیه آن به اقیانوس دارد.شواهد نشان می دهد بیش از 4 میلیون سال پیش قبل از وجود صفحه یخی, در این دره از قسمت های درونی به ساحل آب جریان داشته و سیستم رودخانه ای عظیمی را به وجود آورده بوده است.

استادینگر گفت:"اندازه کانال این دره بزرگ که قرن بیست و یکم زیر گرین لند کشف شد واقعا قابل توجه است.این نشان می دهد ما هنوز چیز زیادی از بستر صفحات یخی قاره ای نمی دانیم."

کمپین پل یخ در مارس 2014 برای ادامه جمع آوری اطلاعات یخ های خشکی و دریای شمالی توسط رادار های نفوذ به یخ, به گرین لند باز خواهند گشت.

دانلود فیلم مرتبط

NASA

نظرات  (۲)

۲۰ شهریور ۹۲ ، ۲۰:۲۵ دانیال قادری
سلام محمد جان

ممنون از این مطلب جدیدت.

چند روز دیگه می بینمت!!!
پاسخ:
انشاالله...
هرگز زانو نخواهم زد حتی اگر سقف آسمان،کوتاه تر از قامتم باشد.[کوروش کبیر]
.............................................................................................................
سلام.
مطالعه ی مطالب وبلاگ شما در طول تعطیلات،جزو سالم ترین فعالیت های من بوده و این به خاطر ترجمه های جالب ونسبتا دشوار وبلاگتان است.
امیدوارم روزی شما در اوج [تحصیلات عالیه]ببینیم.
سال تحصیلی نو،مبارک.
پاسخ:
سلام.
من هم از شما ممنونم که در این مدت با این وبلاگ همراه بوده و خوشحالم که استفاده برده اید, به خاطر ترجمه های ضعیف شرمنده هستم و برای بهبود آن می کوشم.

سال جدید تحصیلی بر شما هم مبارک.
موفق باشید.