اقیانوس شناسی

شاخه ای از علم که به مطالعه خواص و پدیده های دریا می پردازد

شاخه ای از علم که به مطالعه خواص و پدیده های دریا می پردازد

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

تحقیقات جدید صورت گرفته توسط دانشگاه شرق آنجلیا نشان داد افزایش دما باعث برهم خوردن چرخه های طبیعی دی اکسید کربن, نیتروژن و فسفر می شود.

پلانکتون ها با خارج کرن دی اکسید کربن از جو نقش مهمی را در چرخه کربن اقیانوس ها بر عهده دارند, آنها طی فتوسنتز دی اکسید کربن را در اعماق اقیانوس ذخیره و برای قرن ها از جو جدا می کنند.

یافته های منتشر شده در ژورنال تغییرات آب و هوا نشان داد دمای آب تاثیر مستقیمی بر حفظ اکوسیستم ظریف پلانکتون ها در اقیانوس های ما دارد.

این پژوهش جدید بدان معناست که گرم شدن اقیانوس بر پلانکتون ها تاثیر خواهد گذاشت, و در نتبجه باعث حرکت چرخه معیوب تغییرات آب و هوا می شود.

محققان علوم رایانه و علوم محیط زیست دانشگاه 'UEA' فیتوپلانکتون ها را بررسی کردند, فیتوپلانکتون موجودی گیاه مانند است که برای رشد و تولید مثل به فتوسنتز متکی است.

رهبر این تحقیقات دکتر توماس موک گفت:"فیتوپلانکتون شامل ریزجلبک هایی است که عهده دار نیمی از دی اکسید کربنی است که به صورت طبیعی از جو خارج می شود.همچنین نقشی حیاتی در کنترل آب و هوا دارد,علاوه بر این برای هر نفسی که می کشیم آنها هستند که اکیسژن کافی مورد نیاز را تولید می کنند, و همچنین پایه زنجیره غذایی را نیز آنها شکل می دهند بنابراین در امنیت غذایی هم نقش فوق العاده ای را بر عهده دارند.

"تحقیقات قبلی نشان داد جوامع فیتوپلانکتون ها با با تغییر در گونه و بهره وریشان به گرمایش جهانی پاسخ می دهند.اما تحقیقات جدید نشان می دهد دما های بالاتر مستقیما بر چرخه شیمیایی پلانکتون تاثیر می گذارد, که تا پیش از این نشان داده نشده بود.

همکاران ما از دانشگاه اکستر که در این تحقیق با ما همکاری کردند,با استفاده از توالی دی ان ای 1.5 میلیون نمونه پلانکتون و اطلاعات بیوشیمی آنها مدل جهانی را از تاثیر دمای اقیانوس بر پلانکتون ها ایجاد کردند.

دکتر موک گفت:"ما دریافتیم دما نقش بحرانی را در چرخه های شیمیایی میکروجلبک ها بازی می کند و تاثیر آن به همان اندازه نور و مواد غذایی است.

در دمای بالا میکروجلبک ها به اندازه دماهای پایین نمی توانند ریبوزوم تولید کنند.ریبوزوم ها در سلول بلوک های پروتینی را بهم پیوند می زنند.آنها از فسفر غنی هستند و اگر تعداد آنها کاهش یابد نرخ بالاتری از نیتروژن در مقایسه با فسفر تولید خواهد شد, و تقاضا برای نیتروژن در اقیانوس ها افزایش خواهد یافت.

او اضاقه کرد:این در نهایت باعث شیوع بیشتر جلبک سبز-آبی(سیانوباکتری) که تثبیت کننده نیتروژن جو است می شود."

 

UEA

نظرات  (۵)

۲۲ شهریور ۹۲ ، ۲۲:۴۲ دانیال قادری
???
۲۲ شهریور ۹۲ ، ۲۲:۴۳ دانیال قادری
?
پاسخ:
سلام.
سوالی دارید؟
Education the most powerful weapon which you can use to change the world.

[Nelson Mandela]
پاسخ:
“Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever.”

[Mahatma Gandhi]

سلام
مطالبت جالب بود
خوشم اومد
موفق باشی برادر
پاسخ:
سلام 
ممنون.
سلام ازذیاردلیران تنگستان هستم مطالب بسیار علمی است.این ترم واحدی دارم بنام آب وهوا و اقیانوس شناسی امیدوارم بتونم از علم شما بهره بگیرم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی