اقیانوس شناسی

شاخه ای از علم که به مطالعه خواص و پدیده های دریا می پردازد

شاخه ای از علم که به مطالعه خواص و پدیده های دریا می پردازد

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

گرمایش جهانی تا سال 2100 باعث افزایش 1 تا 3 متری سطح دریا می شود.این اتفاق شدیدا بر زندگی گیاهان و جانوران ساکن جزایر تاثیر خواهد گذاشت.تیمی از محققان از آزمایشگاه CNRS دانشگاه ساد پاریس, تاثیر افزایش سطح دریا را بر 1,269 جزیره فرانسوی در سراسر دنیا مطالعه کرده اند. مدل آنها نشان داد بین 5 تا 12 درصد از این جزیره ها در آینده کاملا به زیر آب فرو می رود. در مقیاس جهانی آنها پیش بینی کردند حدود 300 گونه جاندار بومی جزایر در خطر انقراض قرار دارد, در همین حین زیستگاه هزاران گونه دیگر هم به شدت کاهش می یابد.

بیشتر پیش بینی های اخیر از گرمایش جهانی خبر از افرایش 1 تا 3 متری سطح دریاها قبل از پایان این قرن می دهد.در برخی حالات با در نظر گرفتن شکسته شدن یخ گرین لند, انتطار می رود سطح دریا تا 6 متر هم بالا بیاید. هرگونه افزایشی در سطح آب دریا عواقب جدی برای جمعیت گیاهان و جانوران ساکن خط ساحلی خواهد داشت.

محققان آزمایشگاه اکولوژی و تکامل سیستماتیک دانشگاه ساد پاریس (CNRS) ابتدا بر تاثیراتی که افزایش سطح دریا بر جزایر فرانسوی خواهد داشت تمرکز کردند.در سراسر جهان 2,050 جزیره فرانسوی احتمالا بیش از 10 هزار متر مربع از جوامع گیاهی و حیوانی را در خود جای داده است.

دانشمندان برجستگی های سطح  1,269 عدد از این جزایر را با مدل های افزایش سطح دریا مقایسه کردند, با در نظر گرفتن این اصل که سطح دریا به علت صاف نبودن دریا در همه جا به ضورت مساوی افزایش پیدا نمی کند: در بعضی مناطق از اقیانوس افزایش سطح دریا بیش از دیگر نقاط است.نتایج نشان می دهد سطح آب دریا حتی اگر به اندازه 1 متر افزایش یابد, فرانسه 6 درصد از جزایرش را از دست می دهد.(افزایش 3 متری آب دریا مساوی است با از دست دادن 12 درصد جزایر). دو جزیره پلینزی و نیو کالندونیا بیش از همه تحت تاثیر قرار می گیرند: دو سوم از این مجمع الجزایر به زیر آب فرو حواهد رفت. جزایر فرانسوی در همه اقیانوس های جهان, در همه عرض های جغرافیایی با شرایط بوم شناختی و زمین شناسی بسیار متفاوت وجود دارند. دانشمندان با مقایسه این نتایج با 180,000 جزیره در دیگر نقاط جهان معتقدند تا قبل از سال 2100 زمین می تواند بین 10 تا 20 هزار جزیره از دست بدهد.

محققان در ادامه به دنبال کاهش تنوع زیستی ناشی از افزایش سطج دریا هستند, به ویژه در نقاط مهم تنوع زیستی مانند دریای مدیترانه, فیلیپین و نیو کالدونیا که حدود بیست درصد از تنوع زیستی دنیا از جمله بسیاری از گونه های بومی در این جزایر قرار دارند.

فیلیپین, اندونزی و کارائیب از جمله آسیب پذیرترین مناطق هستند: حداقل 300 گونه بومی, عمدتا گیاهان, به طور جدی با افزایش سطح دریا تهدید می شوند. اما حتی این رقم هم تخمینی محافطه کارانه است, محققان تنها گونه هایی را در نظر گرفته اند که زیستگاه آنها در سال 2100 کاملا به زیر آب می رود. گونه هایی که حتی تا 90 درصد محیط زیست شان را هم از دست می دهند شامل این بررسی نشده اند, هیچ عامل اضاقه ای مانند فرسایش جانبی یا جزر و مد صد ساله,  که می تواند بخش وسیعی از ساحل را برای بسیاری از گونه ها غیر قابل زیست کند هم در نظر گرفته نشده است. این بررسی شامل تاثیر هیچ یک از حوادث طبیعی مانند طوفان ها هم نبوده است.

این تحقیق نشان می دهد که افزایش سطح دریا چه پیامد هایی بر تنوع زیستی اکوسیستم جزایر خواهد داشت.با تاکید بر ضرورت در نظر گرفتن عواقب این روند غیرقابل توقف ضرروی است سیاستهایی برای حفاظت و حمایت از این گونه های در معرض خطر طراحی کنیم.

 

AlphaGalileo

نظرات  (۴)

سلام.
همه ی ما،به این حقیقت واقفیم...
اما باز هم از ترکیبات cfcدار،استفاده می کنیم...
..........................................................................
اصولا دچار توهم دانستن شده ایم...
پاسخ:
The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it 

"Albert Einstein"
۲۸ شهریور ۹۲ ، ۱۴:۴۵ دانیال قادری

سلام

مطلبت عالی بود.

 

انسان همیشه به دنبال رفع نیاز های خودش می باشد. و این طبیعت انسان است.!!

 

قرار نیست همیشه همه چیز سرجاش بمونه! نابودی هر چیزی مقدمه ی ،آغاز و آ فرینش چیز دیگری است!!! این قانون جهان هستی است!

۲۸ شهریور ۹۲ ، ۱۴:۴۸ دانیال قادری

محمد جان من دیروز رسیدم دانشگاه!!

جات خالی ، اینترنت با سرعت عالی!

 

هوا هم خیلی گرمه!!!

البته یه یک روزی به اینترنت دسترسی نداشتم نتونستم مطالبت رو دنبال کنم

نمی خوای بیای؟!!!

پاسخ:
منم انشاالله همین روزا می یام..
ولی هنوز آماده نیستم.
وقتی تصویر رو میبینیم چقد کیف میکنیم که روی کره ی خاکیمون چه بهشتیه ولی وقتی مطالب رو میخونیم چقد تو ذوقمون میخوره...ما انسان ها با این عقل سلیممون همیشه همه چیو خراب میکنیم...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی