اقیانوس شناسی

شاخه ای از علم که به مطالعه خواص و پدیده های دریا می پردازد

شاخه ای از علم که به مطالعه خواص و پدیده های دریا می پردازد

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

راز چگونگی مخلوط شدن آب های عمیق و نیمه عمیق اقیانوس، که مدتها ذهن محققان را به خود مشغول کرده بود در نزدیکی قطب جنوب حل شد.آنها دریافتند هنگام عبور آب از گذرگاه دریک -- کانالی در جنوبی ترین نقطه آمریکا -- آب ها با یکدیگر مخلوط می شوند. مخلوط شدن لایه های آب برای تنظیم آب و هوای زمین و جریان های اقیانوسی حیاتی است.

تا این زمان پروژه های آب و هوایی فاقد اطلاعات لازم از چگونگی اختلاط آب ها بودند، اطلاعات بدست آمده از این تحقیق پیش بینی دقیقتر آب و هوا در طولانی مدت را میسر می کند.این تحقیق توسط دانشگاه اکستر، دانشگاه ایست آنجلیا، دانشگاه ساتمتون، موسسه اقیانوس شناسی وودز هول، محققان بریتانیایی قطب جنوب و انجمن علوم دریایی اسکاتلند انجام شده و در نشریه طبیعت منشتر شده است.

در جدال با وحشی ترین آب های این سیاره، محققان با ریختن ردیاب های ریز شیمیایی  به آب های اقیانوس آرام جنوبی فرایند مخلوط شدن آب را اندازه گیری کردند.آنها این ردیاب های شیمیایی را برای چندین سال، تا زمانی که این مواد به گذرگاه دریک رسیدند دنبال کردند و در آنجا سرعت چگونگی مخلوط شدن آب های اقیانوس را مشاهده کرند.

در اقیانوس آرام ردیاب های شیمیایی تقریبا هیچ اختلاط عمودی را نشان ندادند اما زمانی که آب از کف کوهستانی اقیانوس که نسبتا باریک است و گذرگاه دریک را شکل می دهد عبور کرد به طور چشمگیری شروع به مخلوط شدن کرد.

پروفسور اندرو واتسون از دانشگاه اکستر گفت: "درک کامل فرایند مخلوط شدن اقیانوس برای فهم کلی سیستم آب و هوا ضروری است.مطالعات ما نشان می دهد تقریبا همه فرایند مخلوط شدن اقیانوس جنوبی در در گذرگاه دریک و به میزان کمتر در دیگر نقاط کوهستانی زیر دریا اتفاق می افتد.مطالعات ما برای دانشمندان آب و هوا اطلاعاتی که در حاضر فاقد آن هستند فراهم می کند."

فرایند مخلوط شدن اقیانوس دی اکسیذ کربن را از جو به اعماق دریا انتقال می دهد، و نهایتا نرخ جذب کربن اقیانوس را کنترل می کند.در طول صدها سال این فرایند بیشتر کربن دی اکسیدی منتشر شده توسط ما را از جو خارج می کند و در اعماق دریا ذخیره می کند. این فرایند بر آب و هوا نیز تاثیر می گذارد، برای مثال افزایش نرخ فرایند مخلوط شدن باعث انتقال حرارت بیشتری به قطب ها خواهد شد.

دانشمندان معتقدند غلظت کمتر کربن دی اکسید جوی در طول عصر یخبندان ممکن است نتیجه آهسته تر بودن فرایند مخلوط شدن آب های سطح و اعماق دریا بود باشد. اگر چه دلایل این موضوع هنوز روشن نشده است، این تاکیدی بیشتر بر ارتباط میان مخلوط شدن اقیانوس و آب و هوا است.

 

!EurekAlert

نظرات  (۱)

آن جاده ای را برگزیدم
که کمتر پیموده شده بود...
و این گونه بود که دیگر گونه زیستم.
"رابرت فراست"
...................................................
سلام.
اگر امکان دارد،مختصری درباره ی ساختار ردیاب های ریز شیمیایی توضیح دهید.
متشکرم.
پاسخ:
سلام.
مطلبی در این مورد نوشتم امیدوارم مورد استفاده شما قرار بگیرد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی