اقیانوس شناسی

شاخه ای از علم که به مطالعه خواص و پدیده های دریا می پردازد

شاخه ای از علم که به مطالعه خواص و پدیده های دریا می پردازد

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

برای سالها دانشمندان گمان میکردند صفحات یخی قاره ها اواخر دوره کرتاسه بیش 90 میلیون سال پیش رمانی که آب و هوا بسیار گرم تر از امروزه بود تشکیل شده اند. حالا، محققان دانشگاه میسوری شواهدی یافته اند که نشان می دهد هیچ صفحه یخی در این دوره تشکیل نشده است. این یافته ها می تواند به محیط زیست شناسان و دانشمندان پیش بینی آب و هوا کمک کند تا بدانند با افزایش دی اکسید کربن آب و هوای زمین چگونه خواهد بود.

کن مک لئود استاد علوم زمین دانشگاه میسوری گفت:"هم اکنون، سطح دی اکسید کربن 400 ppm است، تقریبا 120 ppm بیشتر از 150 سال گذشته شده است و هر سال 2 ppm افزایش می یابد. با مطالعات ما، در اواخر دوره کرتاسه، زمانی که سطح دی اکسید کربن  حدود 1،000 ppm بود هیچگونه صفحه بخی قاره ای روی زمین وجود نداشت. بنابراین اگر سطح دی اکسید کربن همچنان افزایش یابد، زمان متعادل شدن آب و هوا و سطح دی اکسید کربن زمین بدون یخ خواهد شد.

در این تحقیق، مک لئود پوسته های فسیل شده پلانکتون ها و روزن داران 90 میلیون ساله را بررسی کرد.دانشمندان با اندازه گیری ایزوتوپ های اکسیژن و کربن موجود در فسیل اطلاعاتی از دما و دیگر شرایط محیطی آن دوره بدست آورند. فسیل هایی که در تانزانیا پیدا شد نشان داد هیچ شواهدی مبنی بر سرد شدن یا تغییرات شیمیایی آب دریا که انتظار می رفت اگر یخبندان در آن دوران اتفاق افتاده باشد وجود داشته باشد، موجود نبود.

مک لئود گفت:"ما می دانیم در حال حاظر سطح دی اکسید کربن در حال افزایش است و میلیون ها سال قبل سطح آن بالاتر بوده است،ما اطلاعاتی از  چگونگی عوض شدن شرایط که باعث افزایش سطح دی اکسید کربن از 280 تا 400 ppm می شود داریم، اما من اعتقاد دارم مهمتر است که بدانیم چی اتفاقی می افتد اگر سطح دی اکسید کربن به 600 تا 1000 ppm برسد، با نرخی که سطح دی اکسید کربن در حال افزایش است، ما حدودا در پایان این قرن به 600 ppm هم می رسیم. آیا در این سطح از دی اکسید کربن یخی های گرین لند و قطب شمال پایدار خواهند ماند؟ اگر نه، ذوب شدن آنها جه تاثیری بر این سیاره خواهد گذاشت؟"

مک لئود گفت:"در حالی که مطالعه گذشته می تواند به ما در پیش بینی آینده کمک کند، هنوز چالش دیگری با گرمایش مدرن وجود دارد، آب هوای اواخر دوره کرتاسه بسیار گرم بوده ، اما سازگاری زمین با تغییرات هم در طول میلیون ها سال اتفاق افتاده است. ما اکنون نظاره گر تغییراتی در همان وسعت هستیم، اما با این تفاوت که این تغییرات در طول چند صد سال در حال زخ دادن هستند، شاید 10,000 بار سریعتر شده اند.پاسخ این سوال که تاثیر این تغییرات چه اندازه خواهد بود مشکل است."

 

Missouri

نظرات  (۱)

برای اراضی کشورم،
هرگز گفتگو نمی کنم.
بلکه آن را با قدرت فرزندان کشورم،
به دست می آورم.
"نادرشاه افشار"
.............................................................
موفق باشید.
پاسخ:
ممنون.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی