اقیانوس شناسی

شاخه ای از علم که به مطالعه خواص و پدیده های دریا می پردازد

شاخه ای از علم که به مطالعه خواص و پدیده های دریا می پردازد

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

نواحی مرده اقیانوس، مناطقی هستند که سطح اکسیژن در آنجا پایینتر از آن است که از حیات آبزیان حمایت کند. این نواحی درحال رشد هستند تا آنکه سرانجام به ویژگی رایجی در مناطق ساحلی سراسر جهان تبدیل شوند.

مطالعه ای که اخیرا توسط پروفسور گوبلر از دانشگاه علوم جوی و اقیانوسی استونی بروک در مجله پلاس وان منتشر شده است، نشان داده که سطح PH دراین نواحی هم تهدیدی مضاعف و پیشبینی نشده برای جانداران اقیانوس است. 

برای دهه ها محققان تاثیرات اکسیژن کم بر موجودات دریایی را بدون توجه به سطح PH بررسی می کردند. در واقع، آب های کم اکسیژن آب های اسیدی نیز هستند، اما بررسی ها فاقد چگونگی تاثیر این دو شرط با هم بر موجودات دریایی بودند.

در آزمایش های متوالی که بر اسکالوپ های جوان خلیج و کلم های سخت، که هر دو دارای ارزش های اقتصادی و زیست محیطی قابل توجهی هستند انجام گرفت، محققان دریافتند ترکیب اثرات اکسیژن پایین همراه با PH پایین باعث نرخ مرگ بالاتر و رشد آهسته تر این جانداران نسبت به اثرات این فاکتورها به تنهایی می شود. علاوه بر این در برخی موارد همکاری منفی بین این دو عامل محیطی وجود داشت، بدین معنی که عملکرد جانداران بدتر از میزان پیشبینی شده هنگام تاثیر هر دو این عامل به تنهایی بود.

پروفسور گلوبر گفت:"در دهه های اخیر مناطق کم اکسیژن در سواحل و اکوسیستم های باز اقیانوسی گسترش یافته اند، روندی که با گرمایش جهانی شدت هم خواهد گرفت. اکنون مشخص است که مناطق کم اکسیژن اسیدی نیز هستند، شرایطی که با افزایش سطح دی اکسید کربن جوی  ناشی از سوخت های فسیلی که باعث اسیدی شدن اقیانوس می شود، تشدید خواهد شد. از این رو، شرایطی با اکسیژن و PH پایین که در این مطالعه بررسی شده در آینده بطور فزاینده ای در اقیانوس های جهان رایج خواهد بود."

دکتر مارک گرین استاد دانشکده علوم دریایی سنت جوژف و متخصص تاثیرات اسیدی شدن اقیانوس بر نرم تنان این مطالعه را ستود و در این باره گفت:

"ارتباط میان PH و اکسیژن به خوبی در مناطق ساحلی مستند شده بود با این حال، همانطور که نویسنده اشاره کرده، ترکیب تاثیر این دو عامل هنوز ناشناخته باقی مانده است. این یک مقاله عالی است، و موثر خواهد بود، مخصوصا برای دانشمندانی که بر روی تاثیر اکسیژن کم بر فیزویولوژی آبزیان کار کرده اند.

دکتر هانس باومان معتقد است این مطالعه ممکن است چگونگی تحقیقاتی که در متاطف مرده انجام شود را تغییر دهد. 

او گفت:"ما پیشنهاد میکنیم حساسیت به PH پایین در لارو ماهی ها و نرم تنان که اخیرا کشف شده، و اثرات مرکب از PH پایین و اکسیژن کم در نرم تنان نسبت به هر پارامتر فرد باید به سرعت در تحقیقات انجام شده دوباره تنظیم و در تحقیقات آینده نیز لحاظ شود.

ارزیابی جامعی از اثرات ترکیب شده PH پایین و اکسژن کم بر حیات آبزیان برای فهم پاسخ اکوسیستم اقیانوس به این شرایط هم در این زمان هم در آینده تحت تغییرات آب و هوایی ضروری خواهد بود."

 

Stony Brook

دانلود مقاله

نظرات  (۲)

من،موفقیت را مدیون شنیدن
بهترین نصیحت ها...
و انجام دقیقا عکس آن ها می دانم.
.....................................................
آغاز ترم جدید از امروز تا همیشه
خجسته باد...
۱۵ بهمن ۹۲ ، ۱۸:۲۹ احمداکبری

موفقیت در سه چیز است

تلاش -تلاش وتلاش

..............ادیسون.............

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی