اقیانوس شناسی

شاخه ای از علم که به مطالعه خواص و پدیده های دریا می پردازد

شاخه ای از علم که به مطالعه خواص و پدیده های دریا می پردازد

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

Antarctic Circumpolar Current

بزرگترین جریان باد رانده در دنیا از آنچه قبلا تصور می شد 20 درصد آب بیشتری حمل می کند.

تیمی از اقیانوس شناسان نتیجه چهار سال نظارت ممتد بر جریان جنوبگان را دوشنبه 24 فوریه 2014 در نشست علوم اقیانوس در اتحادیه ژیوفیزیک آمریکا در هنولو گذارش کردند.جریان جنوبگان چرخه ای ساعت گرد از غرب به شرق است، که کشتی هایی که همراه جریان شناورند را سرعت می بخشد ولی در مقابل حرکت کشتی ها در جهت مخالف مقاومت می کند. آب های متلاطم گرما، نمک و آب زیان را میان اقیانوس اطلس، هند، و آرام منتقل می کنند، اما ذر عین حال این جریان قطب جنوب را از آب های گرم شمالی ایزوله می کند.

چون جریان جنوبگان نقش مهمی در انتقال حرارت در اطراف زمین دارد، دانشمندان مشتاقند تا چگونگی پاسخ این چرخه به تغییرات آب و هوایی را بهتر درک کنند. برای مثال جریان باد رانده به علت تغییر شرایط آب و هوایی در اطراف قطب جنوب می تواند افزایش یابد. بادهای غربی که جریان جنوبگان را میرانند در شصت سال گذشته هم افزایش سرعت داشته و هم به سمت جنوب منتقل شده اند.

کاتلین دوناهو اقیانوس شناس و محقق اصلی این پروژه از دانشگاه رود آیلند گفت:" ما می خواهیم بدانیم چگونه جریان به تغییر شرایط پاسخ خواهد داد، بنابراین تعیین کمی میزان آب منتقل شده راهنمای مهمی برای مدل های آب و هوایی است که سعی دارند آینده را پیشبنی کنند."

دوناهو گفت: اندازه گیری با دقت بیشتر میزان آب جاری در جریان به بهبود مدل های آب هوا و اقیانوسی کمک خواهد کرد.

در 2007، دوناهو و هم دانشکده ای هایش شجاعت به خرج دادند و با غلبه بر آب و هوای سخت و خشن گذرگاه دریک دستکاه های نظارت بر اقیانوس را کار گذاشتند که از راه دور اطلاعاتی از قبیل دمای آب جریان، فشار الگوهای گردابه را ارسال کند. گذرگاه دریک باریکه ای میان آمریکای جنوبی و قطب جنوب است.

راندولف واتس، اقیانوس شناس و محقق همکار در این پروژه گفت:"ما هرگز قادر به اندازه گیری کل اقیانوس نخواهیم بود. اما با این حال اگر بخواهیم پیش بینی دقیقی از وضعیت آب و هوایی به عمل آوریم، مجبوریم اندازه گیری دقیقی از فرایند هایی مانند انتقال آب و فلاکس حرارت در نقاط کلیدی همانند گذرگاه دریک داشته باشیم تا راهنمای درک بهتر ما باشد.

آنها در این نشست گذارش دادند: تیم تحقیقاتی همچنان مشاهد کرده است، سرعت جریان جنوبگان که می تواند به بیش از 1.6 کیلومتر در ساعت هم برسد، در تمام راه تا کف دریا قوی باقی می ماند. این جریان از سطح تا عمق بیش از 4،000 متری ادامه دارد.

 

LiveScience

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۱۵
محمد مرادی

جریان جنوبگان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی