اقیانوس شناسی

شاخه ای از علم که به مطالعه خواص و پدیده های دریا می پردازد

شاخه ای از علم که به مطالعه خواص و پدیده های دریا می پردازد

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

منبع جدیدی از ویتامین بی 12 در اقیانوس کشف شد

سه شنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۲، ۱۱:۲۱ ب.ظ

مانند انسان ها، جاندارانی که در اقیانوس ها زندگی می کنند نیز برای سالم ماندن به ویتامین ها نیاز دارند، اما منبع این ویتامین های زیرآب برای دانشمندان اغلب به سادگی قابل شناسایی نبوده است.

قبلا تصور میشد ویتامین بی 12 در اقیانوس فقط توسط باکتری های دریایی تولید می شود، اما محققان نشان دادند این ویتامین توسط آرکیا، گروهی از جانداران تک سلولی نیز تولید می شود. یافته ها ممکن است به دانشمندان در درک بهتر رشد فیتوپلانکتون ها، و در نتیجه، قاعده سطح دی اکسید کربن در اتمسفر کمک کند(اقیانوس مقداری از دی اکسید کربن جو را جذب می کند).

آنیترا اینگلاس،پروفسور اقیانوس شناسی در دانشگاه واشنگتن و محقق این مطالعه گفت: " تا این اینجا کار ما نیست که نشان داده ایم آرک ها می توانند ویتامین بسازند، و ما اکنون در حال اندازه گیری میزان ویتامینی هستیم که آنها می توانند بسازند.

برای مدت ها مردم می دانستند که باکتری ها و آرک ها تنها موجودات روی زمین هستند که توانایی تولید ویتامین را دارند، و برای مدت ها نمی دانستیم آرک ها در اقیانوس زندگی می کنند."

او گفت: "در اوایل سال 1990، محققان کشف کردند آرک ها در اقیانوس نیز وجود دارند، و در آغاز قرن 21 دریافتند این موجودات به میزان فراوانی در اقیانوس ها زندگی می کنند.

فهمیدن منبع ویتامی بی 12 در اقیانوس ها، شناختن تهیه کننده آن، می تواند به ما اجازه دهد که بفهمیم که چه موجوادتی این ویتامین را دریافت می کنند، و کجا ممکن آنها این ویتامین را تهیه کنند.

این موضوع وقتی وارد چرخه رشد فیتوپلانکتون ها می شود اهمیت ویژه ای پیدا می کند، چون در فرایند فتوسنتز،همانند گیاهان برای تولید انرژی استفاده می شود و پایه زنجیره غذایی در اقیانوس را تشکیل می دهد. این موجودات کوچک نقش مهمی در تنطیم دی اکسید کربن جو بازی می کنند."شما می توانید آنها را مانند جنگل اقیانوس در نطر بگیرید."

و فیتوپلانکتون ها  برای رشد به ویتامین بی 12 نیاز دارند.

فیتوپلانکتون ها متکی به کربن دی اکسیدی هستند که از جو به اقیانوس وارد می شود. این موجودات آنها را جذب و به مواد آلی تبدیل می کند. زمان مرگ پلانکتون آنها به کف اقیانوس فرو می روند و این کربن را از سطح اقیانوس خارج و به اعماق آب می برند، و به این ترتیب آن را از جو دور نگه می دارند.

بنابراین جامعه فیتوپلانکتون ها و توانایی آنها در تثبیت دی اکسید کربن تا حدی به در دسترس بودن ویتامین بی 12 وابسته است.

اگر ویتامین بی کاقی در آب وجود نداشته باشد، فیتوپلانکتون ها نمی توانند دی اکسید کربن را از آب خارج کنند، بنابراین دی اکسید کربن به جو باز خواهد گشت."

او گفت: " اقیانوس شناسان وقت زیادی را صرف می کنند تا بدانند چه جوامعی از پلانکتون ها بزرگترین تثبیت دی اکسید کربن را رهبری می کنند، و ما می دانیم که پلانکتون به وسیله در دسترس بودن مواد غذایی محدود شده اند."

 

LiveScience

نظرات  (۱)

چه جااااالب.........

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی